Tips och råd om fibern i allmänhet

TIPS,RÅD OCH UPPLYSNINGAR OM FIBERN I ALLMÄNHET

Har ni en TV-bild som hackar, fryser, programinformationen är ofta borta, bilden blir svart och boxen måste startas om?

För att komma till rätta med det här problemet så är det viktigt att ni felanmäler. Det underlättar felsökningen för både NaO och Sappa.

Net at Once 0771 – 40 44 00

Sappa 0774 – 444744

 

 Min TV-bild hackar/fryser  

Trådlösa lösningar via elnätet eller via Wifi-brygga fungerar inte alltid så bra. Prova att koppla TV-boxen direkt till  mediaomvandlaren med en nätverkskabel och se om problemen försvinner.     Vid enstaka tillfällen kan bildstörning bero på TV-kanalens utsändning. Med digital-TV får man ibland acceptera detta men givetvis inte dagligen.    

Hur uppdateras min utrustning?

Mediaomvandlaren liksom TV-boxen blir automatiskt uppdaterade via nätet. Om du får en fråga om uppdatering på TV-skärmen, tryck då OK på fjärrkontrollen.     Vill du därefter vara säker på att utrustningen är uppdaterad kan du slå av strömmen och vänta en halv minut och sedan återstarta.    

Hur snabb är min fiberuppkoppling?

Vill du testa hastigheten på din uppkoppling gå in på www.bredbandskollen.se och tryck ”Starta mätning”. Vill du mäta hastigheten på din smartphone eller surfplatta finns speciella appar för dessa. Har du datorn kopplad med en nätverkskabel och datorn är tämligen ny bör du kunna nå hastigheter upp mot 200 Mbit/s.     Wifi-uppkoppling ger som regel runt 20-40 Mbit/s. I praktiken, dvs. vid vanlig surf märker man knappast skillnaden mellan 20 och 200 Mbit/s. Är du missnöjd med din hastighet kolla alltid med en modern dator och uppkoppling via kabel innan du felanmäler. Dock förekommer det att nästan nya eller även helt nya bärbara datorer enbart klarar 100 Mbit/s. Skall du köpa ny dator förvissa dig då om att datorn klarar Gigabit Ethernet. Står det att den klarar Fast Ethernet så klarar den bara 100 Mbit/s.     Hela vårt nät och våra mediaomvandlare är byggda för 1 Gbit/s (1000 Mbit/s).    

Dålig räckvidd på Wifi

Vår mediaomvandlare Inteno FG500 är inte den starkaste på marknaden, utan man har förmodligen prioriterat effekt och strömförbrukning. Ett tips, om du upplever detta som ett bekymmer, är att komplettera med en signalförstärkare (eng. range extender) för trådlöst nätverk, skaffa en egen router eller en trådlös accesspunkt. Man kan då slå av Wifi på Intenon och sätta den nya enheten på ett bättre ställe i huset. En sådan enhet brukar också ha fler nätverksutgångar för nätverkskabel jämfört med Intenon som bara har två.      

Kan jag byta Inteno till en egen router?

Du måste ha Inteno-routern som första enhet mot inkommande fiber, men sedan kan du hänga på annan utrustning som trådlös accesspunkt eller en switch med flera portar, så du får ett nät som passar dig bättre. Slå då av Wifi i  Intenon, så den inte interfererar. Vill du använda en annan router kan den behöva bryggas till Inteno och då får du rådfråga NaO Support om inställningar m.m.    

Strömavbrott – vad händer då?

Bryts strömmen slocknar mediaomvandlaren och telefon/bredband slutar fungera.   Är du särskilt beroende av att kommunikationen alltid fungerar, bör du skaffa en batteribackup (UPS). Sådan kan köpas från NaO eller data/teknikaffär. För information kan nämnas att vårt nodhus är UPS-säkrade för minst 10- 12   timmars strömavbrott.

Kan jag stänga av mina boxar när vi lämnar stugan?

Ja, är man borta flera veckor kan det vara strömbesparande att stänga av dessa, dessutom skyddas de då mot åska. TV-boxen skall man stänga av via fjärrkontrollen och inte bara dra ut strömsladden. Den behöver spara sina inställningar och bryter man strömmen tar det extra lång tid att starta upp den nästa gång.    

Åskskada – vad gäller?

Net at Once har beslutat att ersätta om det kan konstateras att mediaomvandlaren är åskskadad.

Net at Once rekommenderar dock alla att:

1) Man ska alltid dra ut strömadaptern till elektronikutrustning när det åskar kraftigt och nära. Själva fibern är oledande och kan aldrig skadas av åska. Fiberkontakten ska heller aldrig dras ur, då den är känslig för smuts och damm.

2) Avinstallera inkommande teletråd.

3) Installera jordat uttag om det saknas.

4) Installera ett överspänningsskydd.

Hur ställer jag om min mediabox/router?

Starta datorns webbläsare. Skriv in adressen 192.168.1.1 och logga in med   användare USER och password USER. Sedan får du upp menyer där du kan stänga av Wifi, ändra ID, titta på loggar m.m.    

Varför fungerar det inte problemfritt för alla?

Fiberteknik och IP-tjänster är komplicerat och man får tyvärr räkna med uppstartsproblem innan allt är intrimmat. När det sedan väl fungerar är det en robust och säker teknik som kommer att rulla utan problem. Ge inte upp.    

Jag är ändå missnöjd

Får du inte hjälp via supporten, ska du givetvis ta kontakt med styrelsen, så tittar vi på detta tillsammans. Vårt mål är nöjda medlemmar och vi har alla gjort en stor ekonomisk satsning i vårt fibernät som givetvis ska fungera. Vi hoppas ingen sitter och lider i det tysta utan att ta kontakt.    

Min telefon ringer inte till rätt nummer

Kommer du inte fram eller funkar inte din vidarekoppling, är det viktigt att du noterar tidpunkt och vilket nummer du ringt. Felanmäl sedan till NaO Support och då all trafik loggas kan de se var problemet uppstått.    

 

Min telefon brusar och knastrar

Innan du felanmäler, kolla så att inte det är ledningarna i ditt hus som är störda. Koppla en modern telefon direkt i mediaomvandlaren och provring.   Förvissa dig om att den gamla inkommande kopparledningen från Telia är helt bortkopplad.    

Är jag uppbunden till Kville Fiber och NaO / Sappa i hela 5 år?

Ja, förutsättningarna för att operatören ska ge ett bra pris och erbjuda all  utrustning är att vi skriver ett långsiktigt avtal. Även det statliga bidraget förutsätter att vi äger och driver nätet själva minst fem år. Samma förutsättningar gäller för alla fiberföreningar i Sverige. Man kan alltså inte hoppa av från sitt fiberengagemang och ska någon flytta/byta ta då kontakt med styrelsen så får vi lösa detta.    

Kan jag byta TV-kanaler eller ändra mitt utbud?

Det grundpaket du valde vid uppstarten gäller hela din avtalsperiod som är 5 år. Men det går bra att lägga till eller köpa kanaler tillfälligt och du kontaktar då Sappa-TV.

Grunden till denna information är upprättad av Resö Fiber och genom ett gott samarbete  föreningarna  emellan får Kville Fiber använda sig av detta material också.   Uppdaterad 2015-06-22.