OBS!! Läs igenom all text noga innan ni gör något OBS!!
Uppdaterad 2020-01-19 Med info om vad som kopplas in i fastigheten
Vi ber nu alla medlemmar som skall ha gruppavtal och ännu inte har aktiverat sina tjänster att göra det så snart som möjligt.
Det har tyvärr visat sig att Telia har en hel del problem med sina system och för att vi skall få en bättre kontroll så vill vi att ni följer nedanstående instruktioner.
Aktivering av tjänsterna för er som har svenskt personnummer och bor i Sverige
För att tjänsterna skall fungera direkt vid inkopplingen måste ni först aktivera internet och TV-tjänsten hos Telia.
Ni skall inte ringa till Telia utan kan enkelt aktivera bredband och TV på nätet genom att följa denna länk:
https://www.telia.se/privat/bredband/kollektiva-tjanster
Skriv in er adress så som ni har angett på föreningens tjänsteavtal (Postort utan postnummer och adressen i rutan Gatuadress)
Om er adress inte kommer upp så kontrollera noga att ni har stavat rätt, alla adresser finns med!
Det är bara denna länk som skall användas för aktivering, inget annat!!
TV-koder som behövs för att få igång TV-boxen skall ni få från Telia som SMS efter det att ni har aktiverat tjänsterna.
Om det inte fungerar att aktivera tjänsterna via länken ovan så ring Anders Larsson tel nr 0703 276062
Ni som inte har svenskt personnummer, eller bor utomlands, skall följa instruktioner enligt denna länk:
Aktivering av tjänster för er som inte har svenskt personnummer
OBS!! Om ni inte aktiverar tjänsterna enligt ovan kommer ingenting att fungera efter bytet till Telia.
Portering (flyttning) av fast telefoni
Ni som skall behålla er fasta telefon måste flytta den från NetatOnce till Telia.
Då skall ni ringa Telias kundtjänst på nummer 020 202070 och begära portering.
Ange då att det gäller fast telefoni via kollektivt föreningsavtal med Kville Fiber (det är inte ett privat avtal)
För att porteringen skall kunna utföras måste också en fullmakt sändas in till Telia.
Fullmakten finns här (länk till fullmakt) för ifyllnad och utskrift.
Datum för portering (som skall anges på fullmakten) vet ni ju inte förrän installationen i är tidsbokad.
Således kan ni inte skicka in fullmakten förrän ni fått en tid för installation (se nedan).
Det är viktigt att det är samma person på fullmakten som har fast telefon idag hos NetatOnce
Inkoppling i fastigheten
När det blir aktuellt med installation i ert område så kommer ni att få SMS från installatören (TEGAB) om tidsbokning.
Ni skall då boka en tid enligt instruktionerna i SMS:et.
TV-koderna måste ni ha fått från Telia innan ni bokar tid för installation.
Ni måste alltså aktivera era tjänster (enligt instruktioner ovan) innan ni bokar tid för installation i fastigheten.
Installatören monterar mediaomvandlaren och har med sig TV-box, fjärrkontroll och router men dessa får ni koppla in själva.
Alla inkopplingar skall vara klara till 2020-03-10.
Vid frågor kontakta Anders Larsson 0703-276062.
Aktivering av tjänsten och portering av telefon liksom köp av ytterligare TV-box eller hårddisk kan även göras i en Telia-butik (närmaste finns på Torp Uddevalla)
Vi har fått en del frågor om extra TV-boxar. Detta gäller:-
– Extra TV-box kostar 699 kr/st som engångskostnad, ingen extra månadsavgift. Man kan ha upp till 4st extra TV-boxar.
– Man ser då grundutbudet i varje TV-box, väljer man till ytterligare kanalpaket är det lite olika om det ingår i samtliga boxar eller ej.
– Ni kan beställa extra TV-box på Telia hemsida (”Mitt Telia”) efter att ni har aktiverat tjänsterna.
Vill ni beställa hårddisk (999 kr) så att man kan pausa eller spela in så måste ni ringa Telias kundtjänst (man kan inte använda den hårddisk som ni eventuellt har nu)
– Det går även att köpa extra TV-boxar och hårddisk hos Teliabutiken på Torp
Årsmöte 18:e mars 2024
OkategoriseradeÅrsmötet blir måndagen den 18:e mars i Kville Bygdegård kl 18:00
Kallelse med sedvanliga handlingar kommer att sändas ut i god tid.
Angående telefonförsäljare
OkategoriseradeDet har kommit till föreningens kännedom att många medlemmar har blivit uppringda av försäljare som erbjuder sina TV-tjänster.
Föreningen har ett 5-årigt gruppavtal med Telia och vi vill påminna om att detta avtal är bindande i 5 år.
Det betyder att även om man tecknar ett nytt avtal med annan leverantör, t.ex. Viasat, så måste man fortsätta att betala avgiften för gruppavtalet med Telia.
Så om ni blir uppringda av en försäljare som vill sälja TV-tjänster, så säg nej och informera om att ni redan har ett gruppavtal med Telia via Kville Fiber.
Är det så att man vill köpa till ytterligare kanalpaket, t.ex. sportkanaler från Viasat, så kan man göra det som ett tillägg till Telias gruppavtal om ni loggar in på ”Mitt Telia”.
Välj ”TV” i vänsterkanten så kan ni se vad som finns att välja på och vad det kostar.
Med vänlig hälsning
Styrelsen
Problem med WiFi eller hastighet?
OkategoriseradeEn del medlemmar upplever att det trådlösa wifi-nätet är dåligt.
I så fall skall ni felanmäla till Telia så kan dom i de flesta fall uppdatera routern så att det trådlösa nätet blir bättre.
Felanmälan görs på Telias hemsida:
https://www.telia.se/privat/support/fast-bredband
eller på telefon 020-202070
Hastigheten på bredbandet kan ibland upplevas lägre än vad som är utlovat.
Pröva då med att starta om utrustningen, detta är speciellt viktigt efter ett eventuellt avbrott.
Påskhälsning från styrelsen
OkategoriseradeTa vara på er i dessa tider, det kommer att bli bättre framöver!
ÅRSMÖTET
Vi hade årsmötet med några få medlemmar närvarande.
Det blev, som föreslaget, omval på ordförande och två styrelsemedlemmar.
Även revisorer och valberedning blev omvalda.
Beslut togs att fakturera tjänsterna två gånger per år enligt styrelsens förslag.
Protokollet kommer att sändas ut när det är justerat.
FAKTUROR FRÅN NETATONCE
Många av er har nog fått faktura från NaO.
Kolla i så fall så att ni inte har blivit debiterade för avgifter efter den 30:e mars.
Kontakta i så fall NaO så krediterar dom de felaktiga beloppen på fakturan.
FAKTURA FRÅN TELIA
Om ni får faktura från Telia på fast avgift för telefonen så är det fel.
Den fasta avgiften ingår i kostnaden för gruppavtalet, ni skall bara betala samtalskostnad.
Kontakta Telia om ni har fått felaktig faktura.
BLUFF-SMS
Det förekommer bluff-SMS som ser ut som om det kommer från Telia och påstår att man har fakturor som inte är betalda.
På ”Mitt Telia” kan ni ha koll på de fakturor som Telia skickar ut.
Inför årsmötet den 6:e april
OkategoriseradePå grund av att läget i omvärlden är som det är så har vi i haft en del funderingar inför årsmötet.
Årsmötet måste enligt lag genomföras senast 6 månader efter årsbokslutet, i vårt fall senast den 30:e juni. Bolagsverket ger i dagsläget ingen dispens.
Genomförs inte årsmötet så har vi ingen kassör och ingen ordförande efter den 30:e juni.
Vi har därför valt att, trots allt, genomföra årsmötet som planerat den 6:e april kl 18:00 i Kville Bygdegård.
Vi vill dock att ni som avser att närvara på årsmötet meddelar detta i förväg så att vi kan anpassa lokalen på lämpligt sätt. Mejla i så fall till: info@kvillefiber.se
Se ytterligare information i det mejl som har skickats ut.
Tyvärr har det blivit ett litet fel i Valberedningens förslag: Omval revisrorer skall vara Lars Jansson, inte Johansson som det står i dokumentet.
//Styrelsen
Alla installerade !!!
OkategoriseradeNu är alla medlemmar inkopplade på Telia/Zitius.
Det har varit en hel del problem under arbetets gång som har löst sig tack vare Anders Larssons engagemang och stora arbetsinsats.
Om ni fortrarande har problem med den fasta telefonen så kontakta Anders på tel nr 0703 276062
Hör även av er om ni har problem med TVn.
MVH//Styrelsen
Årsmötet
OkategoriseradeMåndagen den 6 april är det dags för årsmöte.
Mötet blir kl 18:00 i Kville bygdegård.
Eventuella motioner skall vara styrelsen tillhanda senast den 9:e mars.
Kallelse med sedvanliga handlingar sänds ut under vecka 12.
//Styrelsen
Ny viktig information om byte till Telia OBS!! Läs noga!!!
OkategoriseradeOBS!! Läs igenom all text noga innan ni gör något OBS!!
Uppdaterad 2020-01-19 Med info om vad som kopplas in i fastigheten
Vi ber nu alla medlemmar som skall ha gruppavtal och ännu inte har aktiverat sina tjänster att göra det så snart som möjligt.
Det har tyvärr visat sig att Telia har en hel del problem med sina system och för att vi skall få en bättre kontroll så vill vi att ni följer nedanstående instruktioner.
Aktivering av tjänsterna för er som har svenskt personnummer och bor i Sverige
För att tjänsterna skall fungera direkt vid inkopplingen måste ni först aktivera internet och TV-tjänsten hos Telia.
Ni skall inte ringa till Telia utan kan enkelt aktivera bredband och TV på nätet genom att följa denna länk:
https://www.telia.se/privat/bredband/kollektiva-tjanster
Skriv in er adress så som ni har angett på föreningens tjänsteavtal (Postort utan postnummer och adressen i rutan Gatuadress)
Om er adress inte kommer upp så kontrollera noga att ni har stavat rätt, alla adresser finns med!
Det är bara denna länk som skall användas för aktivering, inget annat!!
TV-koder som behövs för att få igång TV-boxen skall ni få från Telia som SMS efter det att ni har aktiverat tjänsterna.
Om det inte fungerar att aktivera tjänsterna via länken ovan så ring Anders Larsson tel nr 0703 276062
Ni som inte har svenskt personnummer, eller bor utomlands, skall följa instruktioner enligt denna länk:
Aktivering av tjänster för er som inte har svenskt personnummer
OBS!! Om ni inte aktiverar tjänsterna enligt ovan kommer ingenting att fungera efter bytet till Telia.
Portering (flyttning) av fast telefoni
Ni som skall behålla er fasta telefon måste flytta den från NetatOnce till Telia.
Då skall ni ringa Telias kundtjänst på nummer 020 202070 och begära portering.
Ange då att det gäller fast telefoni via kollektivt föreningsavtal med Kville Fiber (det är inte ett privat avtal)
För att porteringen skall kunna utföras måste också en fullmakt sändas in till Telia.
Fullmakten finns här (länk till fullmakt) för ifyllnad och utskrift.
Datum för portering (som skall anges på fullmakten) vet ni ju inte förrän installationen i är tidsbokad.
Således kan ni inte skicka in fullmakten förrän ni fått en tid för installation (se nedan).
Det är viktigt att det är samma person på fullmakten som har fast telefon idag hos NetatOnce
Inkoppling i fastigheten
När det blir aktuellt med installation i ert område så kommer ni att få SMS från installatören (TEGAB) om tidsbokning.
Ni skall då boka en tid enligt instruktionerna i SMS:et.
TV-koderna måste ni ha fått från Telia innan ni bokar tid för installation.
Ni måste alltså aktivera era tjänster (enligt instruktioner ovan) innan ni bokar tid för installation i fastigheten.
Installatören monterar mediaomvandlaren och har med sig TV-box, fjärrkontroll och router men dessa får ni koppla in själva.
Alla inkopplingar skall vara klara till 2020-03-10.
Vid frågor kontakta Anders Larsson 0703-276062.
Aktivering av tjänsten och portering av telefon liksom köp av ytterligare TV-box eller hårddisk kan även göras i en Telia-butik (närmaste finns på Torp Uddevalla)
Vi har fått en del frågor om extra TV-boxar. Detta gäller:-
– Extra TV-box kostar 699 kr/st som engångskostnad, ingen extra månadsavgift. Man kan ha upp till 4st extra TV-boxar.
– Man ser då grundutbudet i varje TV-box, väljer man till ytterligare kanalpaket är det lite olika om det ingår i samtliga boxar eller ej.
– Ni kan beställa extra TV-box på Telia hemsida (”Mitt Telia”) efter att ni har aktiverat tjänsterna.
Vill ni beställa hårddisk (999 kr) så att man kan pausa eller spela in så måste ni ringa Telias kundtjänst (man kan inte använda den hårddisk som ni eventuellt har nu)
– Det går även att köpa extra TV-boxar och hårddisk hos Teliabutiken på Torp
Påskrivet tjänsteavtal
OkategoriseradeNi som ännu inte har fått tillbaka ert påskrivna tjänsteavtal kan hämta det hos Anders Larsson i Skistad.
VIKTIGT! Ring honom innan på telefon 0703 276062
Det är er egna kopia det handlar om och det kan ju vara bra att ni har ett ex så att ni vet vad som gäller.
Planeringen av bytet till Telia fortsätter och påverkas inte av om ni hämtar ert avtal eller ej utan påbörjas som planerat efter nyår.
Mer information inför bytet kommer att finnas här på hemsidan framöver.
Informationsmötet
OkategoriseradeDet var stor uppslutning på informationsmötet i onsdags.
Tack alla ni som kom till bygdegården.
Presentationerna har sänts ut med mail och om ni inte har fått mailet så saknar vi, eller har fel, mailadress.
Hör i så fall av er.
Vi kommer att informera fortlöpande här på hemsidan inför bytet till Telia.
MVH//Styrelsen